Tekst & redactie

Mijn specialiteit ligt op het gebied van doelgroepgericht schrijven en de analyse en aanpassing van (web)teksten.

Effectieve en aantrekkelijke website
Vanuit mijn ervaring als webredacteur en communicatieprofessional zoom ik in op de functionaliteit en inhoud van je website. Wat zijn je doelgroepen? Op welke vragen zoeken de bezoekers een antwoord? Is die informatie snel te vinden en aantrekkelijk om te lezen? Passen de afbeeldingen erbij en werken alle links? Wat wil je dat de bezoekers na afloop van hun bezoek weten, vinden en/of doen? Op basis van deze analyse kan ik de indeling en de teksten op je website aanpassen.

Redactie
Zoek je een redacteur die op reguliere basis teksten, downloads en afbeeldingen op je website plaatst? Ook dat doe ik graag voor je. Uiteraard screen ik de aangeleverde teksten vooraf op de juiste spelling en grammatica. Ook let ik erop dat de tekst aantrekkelijk is voor de beoogde doelgroep. Bij het plaatsen van nieuwe informatie check ik ook of dit invloed heeft op bestaande informatie.

Geef mij de feiten en ik schrijf jouw tekst
Veel mensen vinden het lastig om een goede tekst te schrijven. Weet je wel wat je wilt vertellen, maar zie je er tegenop om het op papier te zetten? Ik heb niet veel nodig om een verhaal of artikel te schrijven. Geef me een opsomming van de feiten of een paar losse zinnen en ik maak er een aantrekkelijke en effectieve tekst van.

Een bestaande tekst redigeren
Ik kan ook een bestaande tekst of een verhaal redigeren. Dat betekent dat ik de tekst naloop op taalfouten, onduidelijkheden en overbodige zinnen. Soms formuleer ik zinnen net even anders, om de inhoud beter af te stemmen op de doelgroep van je tekst. Mocht ik inhoudelijke inconsequenties tegenkomen, dan laat ik dat natuurlijk ook weten.

Doelgroepgericht schrijven
Zowel bij webteksten als gewone teksten zal ik je altijd vragen naar de doelgroep en het doel van je tekst. Als je geen rekening houdt met je lezer (die zich afvraagt: what’s in it for me?), zal hij na de eerste alinea afhaken. Een gemiddelde websitebezoeker blijft een paar seconden op je homepage en beslist dan of hij vertrekt of blijft. In de eerste alinea van een (beleids)tekst besluit de lezer al of hij zijn kostbare tijd zal investeren in jouw verhaal.

Auteursfoto: © Joke Schut